14 Haziran 2015 Pazar

Hamilelikte Ödem ve Ödemi Önleme Yolları

Hamileliğin ilerleyen döneminde, özellikle üçüncü trimesterde bebeğini kucağına almaya yaklaşmış anne adaylarında bildiğiniz gibi yüz, el ve ayaklarda bir puf puf şişme hali oluyor. Ben 28. haftadayım ve alyansımı henüz çıkarmadım :) Ama beni de aynı kaçınılmaz son bekliyor diye düşünüp neler yapmalıyım diye araştırdım. "Sharing is caring" mottomla hem araştırma sonucunu hem de benim yaptıklarımı sizlerle de paylaşıyorum :)

Hamilelikte neden ödem olur?

Hamilelikte vücudumuzda tutulan su ve dolaşan kan miktarı artıyor. Bu kanın bir miktarı damar dışındaki dokulara sızıyor,  hücreler arası alanda birikiyor ve dokuların daha şiş bir hale gelmesine sebep oluyor-muş. Dokuların bu şiş haline de ödem adı veriliyor. Ödem, aslında birçok durumda ortaya çıkabiliyor, hamilelik sadece bunlardan biri.

Kimlerde ödem daha fazla oluyor?

Yüksek kilo ile hamileliğe başlayanlarda veya hamilelikte hızlı kilo alanlarda daha fazla, zayıf gebelerde daha az görülüyor. Ayrıca gün içinde uzun süre ayakta kalarak çalışma, düzensiz beslenme  ve yetersiz protein alımı da ödeme sebep olabiliyor. 

Gebelikte ödem önlenebilir mi? (#direnhamile) :)

Genel olarak hamilelikte ödemden kaçılamıyor ve gebelikte ödem ilaçla tedavi edilen bir rahatsızlık değil ama hafifletmek ve doğal yollardan azaltmak için tabii ki yapılabilecek şeyler var.


- Günlük olarak ritmik yürüyüş yapmak (ben haftada 5 gün, günde yarım saat yürüyorum)
- Düzenli hafif egzersiz (Yürümediğim o 2 günde, 1er saat aletli hamile pilatesi yapıyorum.)
- Ayakları uzun süre sarkıtarak aynı pozisyonda oturmamak. (arada kalkıp yürümek ve oturduğunuz pozisyonu değiştirmek çok önemli. Ayrıca çalışırken veya bir yerde uzun süre oturmanız gerektiğinde ayağınızı yüksek tutacak bir tabure, puf veya sandalyeye uzatmaktan çekinmeyin, siz hamilesiniz :))
- Günde 2-3 litre su içmek (ben bir litrelik bir şişeyi günde iki kere doldurup bitirerek takip ediyorum)

Hamilelikte ödemleri önlemek için nasıl beslenilmeli?

Rafine gıdaları daha az tüketmeli, doğal ve organik beslenmeye dikkat etmeliyiz
- Yağ, un, şeker içeriği yüksek gıdaları azaltmak gerekiyor.
- Protein açısından zengin şekilde beslenilmeli
- Çok tuz kullanmaktan kaçınılmalı
- Sık sık ve az miktarlarda beslenmek sadece ödem için değil mide şikayetleriniz için  de tavsiye ediliyor.

Gebelikte ödem ne zaman tehlikeli olabilir?

Ödem normal koşullarda ciddi bir tıbbi durum olarak görülmüyor. İnternetten araştırma yaparak korkuya kapılmak tabii ki doğru değil, düzenli kontrollerinizde doktorunuz zaten size rehberlik ediyor. Doktorunuza danışmanız gereken durumlar şunlar olabilirmiş: ellerdeki şişliklerin hareket kabiliyetinizi azaltması durumunda ödemin karpal tünel sendromuna yol açma riski veya ödemle birlikte basit ağrı kesicilere yanıt vermeyen baş ağrısı, görme bozukluğu, karın ağrısı gibi yakınmalar. Ayrıca gebelik takibinizde yapılan tetkikler ve tansiyon takiplerinizde preeklamsi riski varsa yine doktorunuz size bilgi verecektir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder