8 Aralık 2015 Salı

Hamilelikte Beslenme

Önce hamilelikten önceki halimden bahsetmeliyim.. Tam bir fastfood canavariydim. Pizza, pide, makarna, hamburger ve patates kızartması en sevdiğim ve en çok yediğim şeylerdi. Çok yoğun ve çok geç saatlere kadar çalıştığım için yemek konusunu ne yazık ki çok önceliklendiremiyordum. Et, tavuk, balık çok sevmediğim için çok yemiyordum. Alkol yakın dostumdu :) Süt içmiyordum. Yumurta hafta sonları birkaç çatal. Sebze-meyve neredeyse yok. Tatlıyla da hiç aram yoktu. Acı-ekşi-tuzlu delisiydim. Sabahları güne aç karnına kahve ve sigara ile başlardım. Çok yer, düzensiz yer ama kilo almazdım. 47 kiloydum. 47 olabilmek (kilo alabilmek) için çok uğraşmıştım. Boyum 163 cm. Yine iş yüzünden düzenli spor yapamazdım. Yani kısaca otur sıfır. Benim hamile kalmam gerekiyormuş. Böyle yaşanmazmış. Ama garip bir şekilde kan değerlerim düzgündü, hiç hasta olmuyordum. Ama sağlıklı da görünmüyordum. Görünmüyormuşum. Sonradan anladım. Çok zayıfmışım. Onu da anladım. Böyle yazınca tablo bana da korkunç göründü bu arada :) öyle miydi yahu? :)

Bir sabah hamile olduğumu öğrendim ve bütün hayatım değişti :)
Sigarayı anında bıraktım, kahveyi kafeinsize çevirdim, günde 1 tane. Hamilelik boyunca uygulayacağım sağlıklı beslenme düzenine geçtim. İnanılmazdı, başta sevgilim olmak üzere bana kimse inanamıyordu. Sağlıklı ve dengeli beslenmede bir dünya markası oluyordum. Herkesin gözleri doluyordu. Sıfır alkol. Düzenli egzersiz. Ama bu başka bir yazının konusu. Kito Kito olalı böyle sağlıklı görünmemişti. Herkes ne kadar guzellestigimden bahsediyordu, kilo cok yakismisti, cildim parliyordu-oyle diyorlardi :)

Hamilelikte hedefim 13 kg almaktı. Vücut-kitle indeksime göre 13-18 kg arasında kilo almam gerekiyordu. İlk12 hafta hiç kilo almadım. 13-37,5 hafta arası toplamda 10,5 kg aldım ve 57,5 kg ile doğuma gittim.

Hamilelik süresince bebeğin anneden ihtiyacı olan her şeyi aldığını, basit bir anlatımla, gerekli her şeyden yeterince depo olmaması durumunda annenin bu durumdan kötü etkilenerek zayıf düşeceğini öğrenmiştim. Tahminlerime göre bende hiçbir şeyin deposu olmamalıydı ve bebeğim benden bir şey alırsa o şeyden bana kalmazdı :) Bu motivasyonla, bebeğim doğduğunda ona sağlıklı bir anne olarak iyi bakabilmek için çok güzel beslendim.

Peki nasıl bir gebelik beslenme planı yaptım?

Çok detaylı yazmayacağım. Her gün yediklerim değişiyordu ama kafamda günlük bir checklist üzerinden gidiyordum. Onu tamamlamadan yatmıyordum.

3 ana öğün, 2 veya 3 ara öğün yapıyordum. (metabolizmayı çalıştırmak ve kendinize sürekli enerji takviyesi yapmak önemli) Aslında planın temeli bu. Diğer ayrntılar:

- Her gün aç karnına bir-iki kuru kayısı ve buyuk bir bardak su ile güne başladım.

- Kahvaltıda her gün 1 yumurta, bol peynir, zeytin-domates-salatalık-maydonoz, bol tahıllı iki-üç dilim ekmek yedim. Bitki çayı içtim.

- Ana öğünlerden birinde protein (et-balık-tavuk) birinde sebze/bakliyat yemeği yedim. Bu ana öğünlerde yan yemek olarak en çok bulgur ve buğday pilavı ve mümkün olduğunca yoğurt ve özellikle etlerle birlikte yeşil salata tükettim.

- Her gün 1 porsiyon meyve yedim.

- Ara öğünlerde kuruyemiş (antep fıstığı, kuru üzüm, kızılcık, kuru erik, yaban mersini, ceviz, kaju, fındık vs)  / müsli+yulaf karışımı / haşlanmış bir sebze (brokoli, fasülye veya brüksel lahanası gibi) / yeşil veya yeşil yapraklı bitkilerden salata / tahıllı ekmeğe tost/ meyveli yoğurt tükettim.

- Her gece yatmadan once bir büyük bardak süt içtim.

- Her gün 7-8 bardak su ve bir soda içtim. Kola, diğer gazlı içecekler, ambalajlı meyve suyu vs hiç içmedim. Normalde de içmem

Yani aslında işin özeti hiç aç kalmamaya dikkat ederek, her gün çok yedim ve çok yönlü beslendim. Biraz daha detay;

*Fastfood'dan mümkün olduğunca uzak durdum.

*Hiç aşermedim ve hiç bulantım olmadı.

*Canım normalde de olduğu gibi nadiren tatlı istedi. istediğinde hiç düşünmeden yedim :)

*Yoğurt ve sütü organik ve yağsız tükettim. Yağı protein öğününde yediğim ekmek arası dönerler, tantuniler, köftelerden alıyordum zaten)

*Eti zor yediğim için (dana kıyma, organik tavuk göğüs ve sadece birkaç çeşit balık yiyebiliyorum) genelde ekmek arası, tadını en az alacağım şekilde yedim, normalde yaptığım gibi. Yani öyle haşlanmış, diyet, ızgara şeklinde yemedim ve bunu kafama takmadım. Üstelik hamileliğimin son 1 ayında fastfood cenneti Amerika'daydım, protein öğünlerim biraz daha kalorili geçmiş olabilir bu dönemde ;)

Hamileyseniz size de kendinize göre bir plan oluşturmanızı ve disiplinle uymanızı tavsiye ederim. Arada sırada kaçamaklar yaparak ve bundan mutlu olarak. Ama ipin ucunu kaçırıp "hamileyim ve deli gibi kilo almak için en güzel zaman" diye düşünmenizi hiiç tavsiye etmiyorum. Ben hamileyken karnımda basket topu ile geziyor gibiydim, hiç ağırlaşmadım. Çok rahat bir hamilelik geçirdim, çok kolay doğum yaptım. Doğumdan sonra da kiloları hızlıca verdim. 3'ünü özellikle vermemeye çalışıyorum :) Emziriyorum ve kilo vermemek için şu anda çok yiyorum. 50 kiloyum. Benim için ideal olan bu diye düşünüyorum, sadece egzersizle sıkılaşmam lazım. Eğer kilo vermek istiyor ve aynı zamanda emziriyor olsaydım çok zorlanırdım. Çünkü deli gibi acıkıyor ve sağlıklı sağlıksız düşünmeden önünüze gelen her şeyi yiyorsunuz :) Mesela benim canım her gün tatlı bir şeyler istiyor. Nutella vekek ile çok yakın arkadaş oldum. Emzirirken serbest :)

O yüzden hamilelikte sağlıklı ve dengeli beslenmeye dikkat edin derim sevgili hamile anneler :) çünkü minik mucizenize sağlıklı, fit, güzel, mutlu ve enerjik bir anne olmak (uykusuzluk ve yorgunluğa rağmen, olabildiğiniz kadar) çok güzel bir şey.




-

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder